Social media
22.03.2022rcontent marketing, strategia

Influencer Marketing - czym jest i dlaczego warto w niego inwestować?

Jeszcze dekadę temu influencer marketing ograniczał się do działań celebrytów i blogerów. Rozwój mediów społecznościowych diametralnie zmienił jego oblicze. Obecnie influencer marketing to jeden z najszybciej rozwijających się obszarów marketingu.

Czym zajmuje się influencer marketing?

To forma marketingu, w której główną rolę odgrywa influencer, czyli osoba, posiadająca moc wpływania na decyzje zakupowe oraz opinie konsumentów na temat marki, produktu czy usługi. Dokonuje tego dzięki posiadanemu autorytetowi i własnej wiedzy. Bardzo ważne, jeśli nie najważniejsze, są jednak jego relacje z odbiorcami.

Sympatia, jaką darzą influencerów obserwujący, przyczynia się do utrzymywania ciągłej komunikacji i budowania zaufania. Publiczność większości influencerów jest im na tyle oddana, że z łatwością ulega ich wpływom. Influencer marketing w Polsce staje się coraz popularniejszy. Firmy chętnie nawiązują współprace z twórcami internetowymi, bo ich działania owocują skuteczną sprzedażą i mają realny wpływ na wizerunek marki.

Co robi influencer?

Ze względu na czas trwania współpraca internetowej osobowości z marką może przybierać formę ambasadorstwa lub pojedynczej akcji. W ramach umowy influencerzy mogą np. przygotować i opublikować w swoich kanałach cykl treści poświęcony produktowi, często zakończony konkursem lub rozdaniem. Niekiedy marki decydują się na zatrudnienie influencera do udziału w reklamie. Coraz częściej stawiają też na długofalowy sponsoring lub stworzenie nowego, wspólnego produktu.

Ile to kosztuje?

Współpraca często rozliczana jest na zasadzie wymiany barterowej (świadczona usługa za produkt) lub tradycyjnej zapłaty gotówką. O wysokości potrzebnego budżetu decyduje kilka czynników. Należy wziąć pod uwagę popularność i zasięg influencera, długość planowanej współpracy, a także oczekiwania dotyczące contentu (jakość i ilość zaplanowanych postów wpływa na cenę).

Jeśli zastanawiasz się, gdzie szukać influencerów i czy w ogóle stać Cię na taką współpracę, mamy dobrą wiadomość. Nawiązanie kontaktu z influencerem, działającym na mniejszą skalę, często przynosi więcej korzyści niż inwestowanie w „gwiazdy mediów społecznościowych”. Doświadczenia pokazują, że to właśnie pomniejsi twórcy gromadzą wokół siebie najbardziej zaangażowaną społeczność.

Co robić, żeby to działało?

Nastaw się na to, że powodzenie nie zależy od wysokości budżetu.

Pamiętaj o tym, żeby:

  • Nie oceniać influencera na podstawie ilości obserwujących.
    Szerokie zasięgi nie zawsze idą w parze z interesującym contentem i aktywną społecznością. Zamiast liczby followersów sprawdź zaangażowanie pod postami.

  • Szukać influencerów podzielających wartości Twojej firmy.
    Jeśli zależy Ci na autentycznym przekazie, zadbaj o to, by z marką utożsamiała się osoba o podobnych poglądach.

  • Weryfikować ilość współprac influencera.
    Twórca, który dodaje zbyt dużo postów sprzedażowych, może łatwo stracić sympatię obserwujących. Poza tym na takim kanale Twoja marka łatwo zginie w tłumie.

  • Dobierać influencerów z myślą o swojej grupie docelowej.
    Choć jednym z celów współpracy jest poszerzenie grona odbiorców o całkiem nowe osoby, musisz zadbać o dotarcie do tych, którym dedykowany jest Twój produkt.

  • Dać influencerom wolność.
    Określ jasno swoje oczekiwania i warunki współpracy na samym początku, ale bądź otwarty na pomysły twórcy. To często owocuje kreatywnymi, nieszablonowymi rozwiązaniami. Polecamy chaos kontrolowany. :)

Dlaczego warto inwestować w influencer marketing?

Działania influencerów mogą przede wszystkim pozytywnie wpłynąć na wizerunek marki i zwiększenie sprzedaży produktów oraz usług. Pozwalają też na precyzyjne dotarcie do nowych grup docelowych (w tym odmiennych niż już posiadane). Mnogość twórców i tematów jest tak duża, że łatwo znaleźć kogoś, kto zajmuje się naszą dziedziną, nawet jeśli ta jest bardzo niszowa.

Zaletę stanowi też sposób prezentowania produktów. Influencerzy robią to kreatywnie, a przy tym nienachalnie. W oczach odbiorców polecają coś, ale niczego nie narzucają, zachowują obiektywizm. Trzeba przyznać - tym wygrywają z większością reklam. Ponadto influencer marketing uwiarygadnia markę w oczach klientów - pokazuje, że osoby znane i lubiane korzystają z naszych usług, a nawet więcej - są zadowolone!

Jeśli znalezienie odpowiedniego dla Twojej marki influencera i nawiązanie z nim współpracy wydaje się zbyt czasochłonne lub skomplikowane, napisz do nas! Chętnie pomożemy.

AutorSylwia BuksaJunior Content Specialist
Skontaktuj się z nami:hello@interactivevision.pl
Odznaka partnera Google

Copyright © 2009 - 2022 | Agencja Interaktywna InteractiveVision - Wszystkie prawa zastrzeżone