Social media
07.12.2021r

Marketing też ma twarz, czyli kim jest brand hero

Kto nie zna fioletowej krowy Milka czy Serca i Rozumu reklamujących popularną sieć telefonii komórkowej w Polsce? To właśnie oni - brand heroes! Dosłownie bohaterowie marki, którzy są personifikacją lub po prostu odzwierciedleniem wartości, z jakimi identyfikuje się firma. Czasem nazywa się ich również maskotką marki.

Brand hero może być postacią realistyczną, ludzką (np. Henio i Krysia - eksperci TESCO) lub zwierzęcą (np. żubr w puszczy reklamujący piwo). Częściej jednak spotykamy się z formami bardziej wyimaginowanymi - od zwierząt o ludzkich cechach (Miś Plush z Plusa) po abstrakcyjne formy (Mały Głód firmy Danio). To właśnie te postacie, które są najbardziej ludzkie i najbardziej bliskie naszym charakterom, działają na nas najbardziej skutecznie!

Jak to się wszystko zaczęło?

Na początku brand heroes były kojarzone z postaciami takimi jak tygrys Tony z opakowań płatków śniadaniowych Kellogg’s. Nie wyobrażano sobie wtedy, by maskotki mogły reklamować produkty o mniej infantylnym charakterze, skierowane do dorosłych odbiorców. Wszystko zmienił producent opon!

Prawdopodobnie pierwszym brand hero był francuski Bibendum. Tę postać kojarzymy z pewnością lepiej pod nazwą „ludzik Michelin”. Powstał on końcem XIX wieku i był antropomorficzną wieżyczką opon. W 1894 roku zaprezentowano go po raz pierwszy podczas światowej wystawy w Lyonie. Jego popularność wzrastała w ekspresowym tempie, a marka tylko na tym korzystała.

Na przestrzeni lat rosła rola storytellingu w działaniach reklamowych. Marketingowcy więc poszukiwali kogoś, kto tę historię opowie w taki sposób, by konsumenci chcieli jej wysłuchać. Sympatyczna maskotka nadawał się do tego zadania idealnie.

Prosty i skuteczny przekaz

Ta forma marketingu posiada wiele zalet. To nie tylko kreowanie pozytywnego wizerunku. Dlaczego więc warto zainwestować w brand hero w reklamie?

  • Ułatwia nawiązywanie relacji emocjonalnej z klientem. Ciężej nam nawiązać kontakt z kimś, kogo twarzy nie jesteśmy w stanie zobaczyć. Bohater - oprócz twarzy - nadaje marce bardziej ludzki charakter, a przez błyskotliwe żarty zmniejsza dystans między nim a odbiorcą.

  • Wzmacnia wiarygodność przekazów samej marki - odbiorcy identyfikują wartości, jakie reprezentuje z wartościami, którymi kieruje się firma.

  • Przy wykorzystaniu storytellingu ułatwia sposób przedstawiania produktów i usług oraz podkreśla ich korzyści.

  • Zwiększa zasięgi poprzez wzrost liczby udostępnień. Dobrze prowadzona komunikacja z wykorzystaniem brand hero powinna prowadzić do zwiększenia udostępniania treści między samymi odbiorcami.

  • Ułatwia odbiorcom zapamiętanie przekazu reklamowego.

  • Pomaga w podejmowaniu decyzji zakupowych - Klient zamiast zastanawiać się, czy jest to najlepsza opcja, może zastanowić się, czy lubi Twoją maskotkę i wartości, które niesie.

Dobry brand hero… czyli jaki?

Stworzenie maskotki musi wiązać się z dokładną analizą wartości marki, jej tożsamości i wizerunku. Powinniśmy też określić cel, dla którego chcemy stworzyć brand hero. Warto również dokładnie wiedzieć, do kogo chcemy trafić z komunikacją. Bohater i grupa docelowa musi ze sobą dzielić cechy i problemy.

Budowę charakteru naszej postaci najlepiej oprzeć na konkretnym archetypie. Istnieje 12 różnych archetypów - wzorców postaci, które charakteryzują się indywidualnymi cechami i funkcjami.

A może czarny charakter?

Nasza postać nie zawsze musi być dobrym bohaterem. Najbardziej znanym przykładem antagonisty w reklamie jest Mały Głód - maskotka marki Danio. Prezentuje on przeciwieństwo tego, co komunikuje marka. Jego fenomen polega na tym, że „sytość jogurtu” uchodzi za skuteczny sposób walki z głodem - czyli na pozbycie się Małego Głoda.

Emocje to podstawa!

Jeśli Twoja firma w swoich kampaniach nie odwołuje się do emocji, a jej przewagę rynkową zapewniają jedynie korzyści funkcjonalne, brand hero nie wiele Ci pomoże. Ta kreacja służy do budowania relacji opartych właśnie na emocjach.

Zobacz, jak wygląda Hituś - bohater marki w naszym wykonaniu. Nawiązuje do branży, którą reprezentuje, jest pozytywny i wesoły, a do tego spójny z pozostałymi elementami identyfikacji wizualnej firmy.

Potrzebujesz podobnego projektu? Napisz do nas! Zaprojektujemy dla Ciebie postać, która będzie reprezentowała wartości i zalety Twojej marki.

AutorDaria PyziakGraphic Designer
Skontaktuj się z nami:hello@interactivevision.pl
Odznaka partnera Google

Copyright © 2009 - 2022 | Agencja Interaktywna InteractiveVision - Wszystkie prawa zastrzeżone