Social media
20.03.2020rbiznes, kryzys marketing internetowy

Biznes w czasach pandemii

Stało się. Miejsca publiczne zamknięte, kraj objęty kwarantanną, a wszyscy pracodawcy, którzy byli w stanie, oddelegowali pracowników do pracy zdalnej. Nie każdy jednak może sobie pozwolić na komfort home office i brak strachu o spadek zleceń. Większość przedsiębiorców stanęła przed ciężkim zadaniem: jak przetrwać na rynku w czasie kryzysu epidemiologicznego?

Opustoszałe ulice niektórych miast i wsi przypominają kadry z apokaliptycznych filmów. Nieliczni ludzie decydują się na opuszczenie domów, choć za oknem przecież rozkwita wiosna. Gdzie są wszyscy, można by zapytać, ale odpowiedź na to pytanie jest prosta. Gdy ludzie nie mogą żyć prawdziwym życiem, żyją w internecie. I to samo powinien zrobić każdy przedsiębiorca.

Działalność online

Biznes w internecie to przede wszystkim otwarcie się na możliwości, jakie niesie ze sobą globalna sieć. Jesteśmy przyzwyczajeni do zakupów online, czasem może różnych kursów czy korepetycji, ale co więcej? Okazuje się, że w obliczu wyzwania wiele branż, które teoretycznie mają sens jedynie offline, nagle się w tym całym internecie odnajduje. Zumba online czy porady lekarskie przez Skype'a to przykłady pierwsze z brzegu. Owszem, wiele zależy od tego, gdzie postawimy granicę – jeśli założymy, że tam, gdzie wszystko załatwimy przez internet i bez kontaktu z człowiekiem, to nawet naprawa samochodu może być online! Wystarczy pomyśleć.

Warto również zauważyć, że takie otwarcie się na nowe możliwości przyniesie wiele korzyści również po zakończeniu pandemii – toinwestycja długoterminowa. Zapotrzebowanie na usługi online nagle nie zniknie, gdy ludzie będą mogli wychodzić z domów. Wciąż znajdą się klienci chętni do skorzystania z oferty przez internet, czy to z własnej wygody, potrzeby czy – po prostu – przyzwyczajeń. Jeśli więc prowadzisz zajęcia sportowe – zrób to online! Jesteś fryzjerem? Zadbaj o swoich klientów online! – Choćby przy pomocy publikacji instruktaży dbania o włosy w czasie niemożności skorzystania z Twoich usług czy sprzedażą kosmetyków. Nie zawsze droga do tego jest prosta i oczywista, nie wszystkie gałęzie gospodarki można całkiem przenieść „do internetu” – ale warto zastanowić się nad tym, w jaki sposób może tam zacząć działać Twoja branża. Nie masz na to pomysłu? Skontaktuj się z nami. Pomożem

Prowadzenie profili w social mediach

Obecność firmy w internecie nie oznacza jedynie przeniesienia tam swoich usług. Przede wszystkim, przedsiębiorstwo musi tam istnieć i funkcjonować. Założenie profilu na Facebooku to nie jest krok milowy w działalności – to jedynie skierowanie głowy w dobrą stronę. Życie ludzi przeniosło się do internetu – ale są to wciąż ci sami ludzie, jacy byli przed wybuchem epidemii. Robią więc plany, zakupy, szukają inspiracji, edukują się, inspirują. Jeśli nie działają dziś – zadziałają jutro albo potem, jak to szaleństwo się już skończy. Nie ma Twoje firmy tam, gdzie ci ludzie żyją? Nie będzie jej też potem, gdy staną się klientami.

Media społecznościowe są szczególnie okrutne pod tym względem. Opuszczone profile, choćby nie wiadomo jak wiele miały polubień, w końcu znikną i zostaną zapomniane nawet przez swoich obserwatorów. Owszem, gdy 1 stycznia 2018 na oficjalnym profilu gry Cyberpunk 2077 pojawił się tweet, cały świat zwrócił na niego uwagę, a akcje CD Projektu, wydawcy, wystrzeliły w górę – mimo że to była pierwsza wiadomość na profilu od 5 lat. Nie każdy przedsiębiorca jednak może liczyć na miliony wiernych klientów na całym świecie, które tylko czekają na wzmiankę o nowym produkcie – rzeczywistość jest bardziej brutalna. Dlatego panuje tutaj zasada: nie publikujesz – nie istniejesz. Prawo dżungli.

Kampanie wizerunkowe

Regularne prowadzenie profili w portalach społecznościowych toabsolutne minimum, aby móc przetrwać ten trudny czas. Jego uzupełnieniem – jeżeli tylko firma może sobie na to pozwolić – jestprowadzenie kampanii w social mediach. To stosunkowo tania reklama, która przysłuży się jeszcze bardziej niż samo istnienie na Facebooku, LinkedInie czy Instagramie. Ktoś mógłby zapytać: na co mi reklama w czasie, kiedy mało kto chce kupować?

Kampanie w social mediach to nie tylko reklamy sprzedażowe, ale bardzo często – a może przede wszystkim – działania wizerunkowe, które mają na celu wzbudzić świadomość Twojej marki wśród odbiorców. Katarzynie marzy się nowa kuchnia, ale chce przeczekać pandemię – dzięki takiej kampanii za miesiąc może zamówić właśnie Twoją. Robert planuje zakup samochodu, ale musiał go odłożyć w czasie przez wzgląd na tę niepewną sytuację – może za parę tygodni kupi właśnie Twój? Możliwości jest mnóstwo. Bez kampanii ani jedna, ani druga sytuacja prawdopodobnie się nie zdarzy, a Katarzyna i Robert zrealizują swoje plany – ale u konkurencji.

Marketing odpowiedzialny społecznie

Działania w internecie są ważne bez względu na to, czy popyt na usługi firmy w czasie epidemii wciąż istnieje, czy jednak zanika. Istnieją branże, które – po prostu – wymagają kontaktu face to face, takie jak hotelowa, kosmetyczna czy ślubna. Takie firmy – czy chcą, czy nie – muszą przerwać podstawową działalność. Remedium to nie tylko aktywne prowadzenie profili czy kampanii w social mediach – to również dobry moment na marketing odpowiedzialny społecznie. Bardzo dobrze wykorzystuje go aktualnie branża gastronomiczna w akcji #gastropomaga, gdzie restauracje dostarczają nieodpłatnie posiłki dla personelu medycznego w szpitalach. Mniej znane przykłady obejmują firmy zajmujące się naprawą samochodów, które za darmo dezynfekują pojazdy policyjne czy karetki, zakłady kosmetyczne, które dzielą się swoimi zapasami środków dezynfekujących czy jednorazowych środków ochrony, a także szwalnie, które szyją maseczki dla potrzebujących.

Takie akcje odbijają się szerokim echem w społeczeństwie. W większości niosą ze sobą pozytywny feedback, choć zdarzają się malkontenci wskazujący, że to tylko marketing. Ale to nie byle jaki marketing. To marketing, który niesie ze sobą niesamowitą wartość i w tych trudnych czasach może stanowić ratunek dla przedsiębiorstwa – bez względu na to, czy wynika ze szlachetnych pobudek, czy nie.

Bezpieczeństwo pracowników i klientów

Istnieją jednak firmy, które nie mogą ograniczyć swoich działań, pomimo tego, że ich branża wymaga kontaktu z klientem twarzą w twarz. Ważna jest wtedy dbałość o bezpieczeństwo nie tylko klientów, ale również pracowników. Maseczki, płyny dezynfekujące, rękawiczki, maksymalne ograniczenie kontaktu face to face, a także wprowadzenie możliwości płatności bezgotówkowych: to wszystko buduje Twój wizerunek jako partnera godnego zaufania, nawet w trudnym czasie.

Potrzebujesz pomocy? Skontaktuj się!

Wszystkie powyższe działania na pewno pomogą firmom przetrwać ten trudny czas. Nawet, jeśli nie wszystkie mogą przynieść korzyści teraz – nie zapominajmy, że za parę dni, tygodni, czy miesięcy, epidemia się skończy. Wtedy się okaże, jak rozsądne były podjęte działania.

Jeśli jesteś przedsiębiorcą i nie wiesz, jak sobie poradzić, napisz do nas, pomożemy. W końcu jesteśmy agencją o kosmicznych możliwościach. :)

Odkrywaj z nami swoje możliwości i razem sięgnijmy gwiazd
InteractiveVision Sp. z o.o.
ul. Przemysłowa 14BRzeszów 35-105Godziny otwarcia: 09:00 - 17:00
NIP: 8133839510REGON: 386180299KRS: 0000843954
Skontaktuj się z nami:+48 693 381 393
Odznaka partnera Google

Copyright © 2009 - 2022 | Agencja Interaktywna InteractiveVision - Wszystkie prawa zastrzeżone