powrót

Kampanie w dobie koronawirusa

Kampanie w dobie koronawirusa

Za nami ciężkie tygodnie walki z pandemią, która stanowi sprawdzian nie tylko dla polityków, służby zdrowia czy przedsiębiorstw, ale również jest wyzwaniem dla całej branży marketingu. Po czasie niepokoju, zaskoczenia, a czasem nawet i przestoju, wychodzi słońce i wszyscy uczą się funkcjonować w tej całkiem nowej rzeczywistości. Agencje reklamowe i PR-owe – a co za tym idzie, ich klienci – również.

Niektóre marki zareagowały błyskawicznie, są też takie, które włączają dopiero teraz temat koronawirusa do swoich przekazów, a jeszcze inne w ogóle ignorują ten wątek. Poniższy przegląd podzieliliśmy wg branż, dobierając co ciekawsze kampanie i działania.

Pomoc innym a walka o przetrwanie

Zamknięte restauracje, bary, puby i hotele oznaczają dla właścicieli ogromne straty. Te lokale, które mogły, uruchomiły dostarczanie posiłków na wynos. Wiele z nich również zaangażowało się w akcję #gastropomaga czy „Wzywamy posiłki”, dostarczając darmowe dania do szpitali. Powstała również inicjatywa #bezpiecznedowozy zrzeszająca restauracje i dostawców jedzenia, którzy zobowiązali się do przestrzegania i promowania Kodeksu Dobrych Praktyk. Ma on na celu zagwarantowanie, że posiłki są przygotowywane i dostarczane w sposób bezpieczny dla wszystkich osób zaangażowanych: obsługę restauracji, kurierów oraz klientów. W powyższe akcje zaangażowani nie tylko znane firmy jak McDonalds, Costa Coffee, Pizza Hut, Sphinx czy Makarun, ale również wiele lokalnie działających punktów gastronomicznych.

Niektóre kluby, puby czy hotele rozpoczęły sprzedaż voucherów online, które będą mogły zostać wykorzystane po wycofaniu obostrzeń, a teraz mają zapewnić ich właścicielom płynność finansową.

kampania mcdonalds wzywamy posiłki

Piękni medycy, dotacje i żele antybakteryjne

Branża beauty również stawia na pomoc i działania w zakresie marketingu społecznego. Wybija się tutaj marka Dove, która zręcznie pogodziła swoją długofalową kampanię „Real Beauty” z ekstremalną sytuacją, w jakiej się znaleźliśmy. Za pomocą spotu zatytułowanego „Courage is beautiful” („Odwaga jest piękna”), firma złożyła swoisty hołd wszystkim pracownikom służby zdrowia. W klipie przewijają się zdjęcia amerykańskich medyków po pracy – zmęczonych, opuchniętych, ze śladami i siniakami po noszeniu sprzętu ochronnego. Firma przekazała również 2 miliony dolarów na zakup środków ochrony osobistej dla służby zdrowia w Stanach Zjednoczonych.

Koncern L'Oreal z kolei zawiesił działania reklamowe w telewizji. Firma wdrożyła własny ogólnoeuropejski program solidarnościowy, w ramach którego wspomoże m.in. partnerskie szpitale, domy opieki, apteki i salony fryzjerskie. W fabrykach L'Oreal trwa również produkcja środków dezynfekujących dla potrzeb francuskich i europejskich organów służby zdrowia.

kampania dove courage is beautiful

Przebranżowienie i darmowe przewozy

To kolejna branża, która mocno ucierpiała na skutek koronawirusa. Nie dziwi więc, że marka Bolt odpowiadająca za aplikację umożliwiającą zamówienie przewozu, poszła w ślady konkurencji i na wzór Uber Eats w Warszawie zadebiutował Bolt Food. Kierowcy zatrudnieni przez firmę mogą nie tylko wozić ludzi, ale również dostarczać posiłki.

Tutaj jednak również można spotkać przykłady marketingu odpowiedzialnego społecznie. Wspomniany już Uber wraz z Free Now oferują darmowe przejazdy dla pracowników służby zdrowia i laboratoriów medycznych. Co ważne, kierowcy obu firm otrzymają pełne wypłaty za kursy wykonane w ramach tych akcji.

kampania freenow darmowe przewozy

Różne marki na swój sposób zareagowały na trwającą pandemię. Coca-Cola całkowicie zrezygnowała z reklam, niektórzy, tak jak Agata Meble, przekazali dotacje dla służby zdrowia, zaś - przykładowo - sieci sklepów spożywczych w komunikacji stawiają na podziękowanie pracownikom. To, co łączy te wszystkie działania, to odpowiedzialność społeczna i poleganie na swoim wizerunku. Od niego będzie zależało, czy klienci np. nabędą vouchery albo nadal będą kupować dane produkty. To pokazuje, jak ważne są działania długofalowe, nastawione na konsumenta, a nie na czysty zysk. Marketing jeszcze nigdy nie był tak życzliwy jak w obecnych czasach.