Wybierz treści, które przyciągną

 

Content marketing to marketing treści. To oznacza, że musimy postarać się o wysokiej jakości, unikatowe treści, które trafią w gusta odbiorców i pozwolą w pełni oddać ideę działania przedsiębiorstwa. Jakie treści możemy publikować w naszych kanałach komunikacji z klientem? Warto pamiętać, że treścią będzie nie tylko tekst literacki, ale również grafika, wideo lub utwór muzyczny. Poniżej mała ściągawka, która może zainspirować do tworzenia niepowtarzalnych i wciągających treści.

 

Treści literackie, czyli to, co piszemy

Tekst to pisemna wypowiedź, więc rządzi się określonymi zasadami. Nie mówimy tu wyłącznie o zasadach ortograficznych, gramatycznych czy stylistycznych - chociaż tekst powinien być z nimi bezwzględnie zgodny. W content marketingu tekst składający się z warstwy językowej musi być:

  • unikatowy – tu trzeba mieć na względzie przede wszystkim aspekt prawny oraz poprawę wewnętrznej optymalizacji strony. Unikatowość ma również znaczenie przy budowaniu widoczności strony w wynikach wyszukiwania;
  • przystępny merytorycznie – pisząc trzeba sobie wyobrazić, że po drugiej stronie siedzi człowiek, którego żywo interesuje opisywany przez nas temat. Jeśli zatem temat jest trudny to w miarę możliwości, które daje nam zleceniodawca, warto postarać się o tekst napisany zgodnie z prawdą i faktycznym stanem wiedzy. Trzeba podawać konkrety;
  • poprawny językowo – Polacy nie czytają zbyt wiele, a ich poziom świadomości językowej jest niski. Nie zwalnia to jednak copywritera z obowiązku sprawdzenia poprawności pisowni czy stylistyki. Choć dziewięciu na dziesięciu czytelników nie zwróci uwagi na występujący w tekście błąd językowy, to zawsze istnieje prawdopodobieństwo, że ten jeden, ostatni zwróci uwagę w komentarzach na niechlujstwo i tym jednym argumentem podważy wiarygodność całego tekstu;
  • dobrze zredagowany – w skład czynności redakcyjnych wchodzi doprowadzenie tekstu do jego poprawności językowej. Oprócz tego tekst dobrze zredagowany to taki, który posiada odpowiedni układ typograficzny tekstu (nagłówek, lead, śródtytuł itp.), w którym odpowiedni użyto znaków typu myślnik czy dywiz;
  • zoptymalizowany pod SEO – w tym przypadku chodzi o zastosowanie odpowiedniego formatowania tekstu i użycia słów kluczowych.

Gatunki tekstowe

Najbardziej widoczną cechą przestrzeni internetowej jest fakt, że systematycznie zwiększa się ilość  pojawiających się w niej treści. Nie inaczej jest w przypadku treści literackich. Okazuje się jednak, że teksty w klasycznym rozumieniu to zbyt mało, by zachęcić użytkowników do zapoznania się z nimi. Każdemu tekstowi musi towarzyszyć jakiś wabik w postaci grafiki, muzyki lub wideo. Bez nich treść jest tylko masą stojących obok siebie literek, które nic nie znaczą. Skupiając się jednak na treści jako tekście literackim, możemy wyróżnić kilka najbardziej popularnych gatunków:

  • artykuły eksperckie – są tworzone na podstawie materiałów klienta, informacji własnych oraz sprawdzonych źródeł o charakterze naukowym. Tworząc artykuły eksperckie, należy korzystać ze specjalistycznego słownictwa oraz o dowody popierające stawianą w tekście tezę. Bardzo często teksty eksperckie tworzone są w porozumieniu ze specjalistami z branży;
  • blogi – ten rodzaj treści ma wzmocnić wizerunek marki w sieci oraz nawiązać bliższe relacje z odbiorcą; wpisy można wzbogacić o słowa kluczowe oraz ciekawe grafiki;
  • case study – to inaczej studium przypadku; jest to analiza pojedynczego przypadku; opisujemy konkretny przykład realizacji projektu, który zakończył się powodzeniem; case study to prezentacja możliwości przedsiębiorstwa; dzięki niemu można pokazać mocne strony przedsiębiorstwa i jak radzi sobie ono w trudnych sytuacjach czy w obliczu wyzwań;
  • e-book – książka elektroniczna; jest przeznaczona do odczytu za pomocą nośników; zaletą e-booków jest duża dostępność, niska cena (koszty tradycyjnego wydawnictwa zostają wykluczone), dowolna objętość, możliwość wielokrotnego użytku, łatwe do opracowania; najlepiej sprawdzają się branżowe e-booki, które dostarczają czytelnikom najważniejszych informacji;
  • infografiki – są bardzo popularne, ponieważ w prosty i przystępny sposób prezentują różnego rodzaju dane; stanowią połączenie treści literackiej oraz graficznej;
  • listy – porządkują zagadnienia, które interesują czytelnika oraz podają najważniejsze informacje w skrótowy sposób;
  • memy – są popularne wśród młodszych użytkowników social mediów; to śmieszne filmiki lub zdjęcia opatrzone wymownym komentarzem;
  • newsletter – to treści przeznaczone wyłącznie dla subskrybentów; umieszcza się tu opis nowości produktowej danej firmy lub inne ciekawostki związane z przedsiębiorstwem;
  • opis produktu – ten rodzaj tekstu ma zastosowanie w sklepie internetowym; jeśli witryna sklepu ma być dodatkowo pozycjonowana, należy uwzględnić słowa kluczowe; informacje o produkcie powinny pochodzić od samego zleceniodawcy, ale można ich również szukać na stronach producentów lub w specyfikacjach produktu;
  • poradnik „How to” – „jak zrobić” to jedno z najczęściej zadawanych pytań; dzięki nim można w prosty sposób zaprezentować sposób użycia produktu lub wykonania usługi;
  • post na Facebook – musi być powiązany z fanpagem i stanowić z nim integralną całość; powinny powstawać na podstawie materiałów przesłanych przez klienta;
  • Q&A – Questions and Answers, czyli pytania i odpowiedzi użytkowników; jest to zbiór najczęściej występujących wśród klientów wątpliwości oraz odpowiedzi, które można uzyskać; to ciekawa forma contentu, ponieważ eliminuje stan niewiedzy już na początku; są popularne na Twitterze, ale również stanowią integralną część witryn sklepów internetowych oraz zwykłych www;
  • recenzja produktu – najlepiej sprawdza się w przypadku bloga; powinna nosić cechy subiektywizmu autora i być poparta konkretnymi dowodami;
  • statystyki – wszelkiego rodzaju profesjonalne analizy statystyczne uwiarygodniają informacje przekazywane przez przedsiębiorstwo; muszą być jednak zinterpretowane i opowiedziane.

Czym są treści multimedialne?

Treści to nie tylko zwarty blok tekstu. Tak naprawdę to każdy przejaw kreatywnej myśli - może to więc być obraz, grafika, ścieżka dźwiękowa czy utwór muzyczny. Także ich kompilacje mogą być treściami - wówczas nazywać je będziemy treściami multimedialnymi. Ich istotą jest łączenie kilku sposobów przekazywania informacji. Najważniejszą cechą treści multimedialnych jest zaangażowanie odbiorcy i wejście z nim w interakcję. Czym posługują się treści multimedialne?

  • Grafika to jeden z najważniejszych elementów przekazu multimedialnego. Obraz może zastąpić nawet cały tekst.
  • Animacja to seria wyświetlanych po sobie obrazów. Daje wrażenie ruchu, ale w krótkim odcinku czasu. Tego rodzaju multimedia przyciągają wzrok i stanowią ciekawe urozmaicenie a stronie
  • Film to ciąg obrazów, między którymi można dostrzec zmiany. Daje wrażenie ruchu, ale w znacznie dłuższym odcinku czasu niż w przypadku animacji.
  • Dźwięk stanowi uatrakcyjnienie przekazu multimedialnego. Dzięki niemu obraz nabiera przestrzeni.

Tworząc strategię content marketingową, dobrze jest uwzględnić treści zróżnicowane pod względem charakteru, ale jednocześnie idealnie dopasowane do charakteru kanału dystrybucyjnego oraz grupy odbiorczej. Inaczej będziemy mówić do grupy młodzieży, a zupełnie inaczej do pracowników banku. Szukajmy sposobów, by to, co chcemy powiedzieć, było poprawne i atrakcyjne wizualnie.

Chcesz być na bieżąco z trendami marketingowymi?

Zostaw nam swój e-mail. Gwarantujemy, że będziemy się odzywać tylko raz w miesiącu :)

arrow left arrow right
wyślij