Jak efektywnie zaplanować budżet marketingowy na 2018 rok?

 

Wielkimi krokami zbliża się koniec roku. To pracowity okres dla przedsiębiorców, kiedy przychodzi czas na zaplanowanie budżetu marketingowego na kolejny rok. A zrobienie tego często spędza sen z powiek - jak to właściwie powinno wyglądać? Od czego zacząć?

Dla większości firm planowanie rocznego budżetu to norma, jednak dla innych, zwłaszcza tych mniejszych czy początkujących przedsiębiorstw, kwestia planowania budżetu przyprawia o ciarki. No cóż, trzeba w końcu wydać określoną kwotę na działania, których stuprocentowych efektów nie przewidzi się z góry. Nie można jednak rezygnować, bo bez marketingu ani rusz (chyba że ruszymy w żółwim tempie i bez widocznych efektów). Warto więc na zaplanowanie budżetu spojrzeć zupełnie z innej strony - obmyślanie kosztów kampanii marketingowej zmusza do planowania wydatków, podejmowania rozsądnych decyzji oraz sprawdzania efektów prowadzonych działań, a co za tym idzie, kontrolowania na bieżąco sytuacji firmy. Prawda, że teraz wygląda to dużo lepiej?

Jak określić "ile"?

Na samym początku musimy określić, jaką kwotę przeznaczyć na budżet marketingowy. Nie jest to łatwa sprawa (za to bardzo indywidualna) i zależy od wielu czynników - przede wszystkim od wielkości firmy oraz rynku na którym działa. Duże firmy działające na obszarze krajowym czy globalnym są zmuszone inwestować w reklamę więcej niż przedsiębiorcy z segmentu MŚP, działający lokalnie.

Ustalenie kwoty budżetu jest więc istotne, aby określić, jakie możliwości ma firma, jak dostosować budżet do jej realnych potrzeb oraz w jakich kierunkach zwiększyć czy zmniejszyć intensywność prowadzonych działań.

Trzeba wziąć pod uwagę ich skuteczność oraz możliwość ich udoskonalenia i zadać sobie pytanie:

Co tak naprawdę będzie dla firmy priorytetem w nadchodzącym roku?

Dobrym rozwiązaniem jest przeprowadzenie audytu działań reklamowych z bieżącego roku, który pomoże nam "wyłapać” działania, które przyniosły zamierzony efekt oraz te, które okazały się przysłowiową "klapą”.

Sposobów jest kilka

Planując budżet kampanii marketingowej można oprzeć się o prognozowany roczny przychód i stały procent z tego przychodu. Dzięki temu w zależności od wzrostu lub spadku przychodów, można ustalić większą lub mniejszą kwotę na budżet kampanii reklamowej.
Można również posłużyć się metodą celowo-zadaniową, która wymaga przygotowania precyzyjnego planu, obejmującego koszty, cele i zadania kampanii marketingowej, a następnie dokładnego zrealizowania go.
Są również inne metody, jak np. analiza budżetu konkurencji i dostosowanie swojego planu do nich lub przeznaczeniu największych możliwych środków na reklamę, bez przygotowania analizy rynku i grupy docelowej. Dwa ostatnie sposoby nie są jednak polecane ze względu na niską skuteczność oraz przede wszystkim niedostosowanie do faktycznych możliwości finansowych przedsiębiorstwa.

Budżet a grupa docelowa

Amerykański pisarz i analityk branży marketingowej Jay Conrad Levinson podzielił rynek na trzy grupy docelowe, o których trzeba pamiętać, aby sporządzić optymalny budżet marketingowy, który przyniesie zamierzone efekty.

Pierwszy rynek docelowy stanowią osoby z najbliższego otoczenia firmy, które mieszkają blisko jej siedziby i mają bezpośredni kontakt z marką - mogą być więc potencjalnie zainteresowane jej usługami/produktami. W tej grupie znajdują się również sklepy internetowe. O dziwo, chociaż jest to największy rynek, generuje on najmniejsze dochody. Kontrahenci z tej grupy, chociaż nie odpowiadają profilowi idealnego klienta, dzięki bliskiemu kontaktowi z firmą być może w przyszłości skorzystają z jej usług.

Kolejną grupę stanowią klienci wyodrębnieni z pierwszej grupy - z pierwszego rynku. To osoby, które odpowiadają profilowi firmy i są wstępnie zainteresowane skorzystaniem z jej usług. Znają dobrze markę, przeglądają jej stronę www i odwiedzają siedzibę firmy.
Ostatni rynek to najmniejsza grupa, która jednocześnie przynosi największe zyski. To klienci stali, którzy korzystają z usług firmy od lat, oraz klienci nowi, którzy zaczęli regularnie korzystać z jej oferty.

Dzięki wymienionym grupom docelowym można przygotować optymalny podział budżetu reklamowego, w którym pierwsza grupa dostaje 10%, druga 30%, a trzecia aż 60% budżetu reklamowego.

Zachodzi tu pytanie, skąd taki podział? I po co inwestować najwięcej w już posiadanych klientów? Otóż właśnie, zgodnie z myślą Levinsona, jest to klucz do efektywnego zarządzania budżetem reklamowym.

Należy najbardziej skupić się na naszych stałych klientach - osobach, które darzą firmę lojalnością i zaufaniem.

Następnie warto koncentrować się na osobach wstępnie zainteresowanych ofertą firmy. Na końcu skierować działania do osób z pierwszej grupy, która przynosi najmniejsze dochody i często dokonuje przypadkowych wyborów, więc wydawanie na nią dużych sum mija się z celem. Nie ma gwarancji, że klienci z tej grupy będą zainteresowani ofertą firmy.
Przygotowanie właściwego podziału budżetu marketingowego umożliwia bieżącą kontrolę nad wydatkami oraz sprawdzanie efektywności kampanii w odniesieniu do konkretnych klientów.

Marysia


Podział środków na marketing tradycyjny i internetowy

Planując budżet marketingowy nie można zapomnieć o podziale środków na marketing tradycyjny i internetowy. Ów podział zależy od branży, w jakiej działa przedsiębiorstwo, możliwości finansowych firmy oraz grupy docelowej. Warto tutaj również zaznajomić się z najnowszymi badaniami w kontekście efektywności danego rodzaju działań lub skorzystać z doświadczenia specjalistów marketingu.

Nie od dziś reklama w internecie zaczęła wyprzedzać formę tradycyjną, jednak w przypadku nie każdej firmy ten trend odniesie sukces. Należy zatem zastanowić się i dobrze zaplanować działania marketingowe, aby jak najlepiej je zoptymalizować pod kątem klientów, branży oraz posiadanego budżetu. Nie sztuka bowiem inwestować w każde działanie, narażając się na nieefektywność, lub postawić wszystko na jedną kartę i również nie odnieść sukcesu biznesowego.


Jeśli masz problem z zaplanowaniem budżetu marketingowego lub nie wiesz, na jakie działania przeznaczyć środki, aby kampania była naprawdę efektywna – skontaktuj się z nami. Chętnie pomożemy!

Chcesz być na bieżąco z trendami marketingowymi?

Zostaw nam swój e-mail. Gwarantujemy, że będziemy się odzywać tylko raz w miesiącu :)

arrow left arrow right
wyślij