7 trendów marketingowych, na które musisz zwrócić uwagę w 2018 roku

 

Skupiając się na trendach marketingowych, które naszym zdaniem będą rozwijać się w nadchodzącym roku, koncentrujemy się na marketingu w internecie. Ta forma od dawna wypiera działania tradycyjne, dla których chociaż miejsce nadal jest, to robi się go coraz mniej.

Z raportu IAB Polska wynika, że w pierwszym kwartale bieżącego roku wydatki na reklamę online wzrosły o ponad 10% w stosunku do tego okresu z roku poprzedniego. I śmiało można stwierdzić, że ta tendencja będzie w kolejnych latach rosła. Chociaż marketing tradycyjny nadal jest silną formą promocji firmy, to z czasem przynosi on coraz mniejsze efekty.

Dlaczego marketing online pozwala na więcej?

Ponieważ możemy docierać do klientów przez całą dobę, "czas antenowy" nie ma tu znaczenia.

Większy zasięg, praktycznie nieograniczone możliwości i w dodatku dużo tańsze rozwiązania.

Mamy możliwość personalizować przekazy reklamowe i kierować je do konkretnie sprecyzowanych grup oraz monitorować, jakie osoby kliknęły w naszą reklamę lub weszły na stronę. Tym samym możemy zwiększać wiedzę o swojej grupie docelowej i nawiązywać interakcję z odbiorcami. Ponadto mamy szansę bieżącego monitorowania skuteczności naszych działań w internecie, a co za tym idzie, kontynuowania ich lub rezygnacji.

Wideo ma moc

Raport IAB za pierwszy kwartał 2017 roku wskazuje, że wydatki na reklamę wideo  w Internecie wzrosły o 21% w stosunku do tego kwartału w roku ubiegłym. Takie statystyki nikogo nie powinny dziwić. Jak z pewnością zauważyli użytkownicy regularnie buszujący w sieci, Internet opanowało wideo. I pojawia się ono wszędzie - w social mediach, stronach www, wyszukiwarce Google, towarzyszy nam na każdym kroku "stawianym" w sieci. Na samym Facebooku wideo ma 135% większy zasięg niż zdjęcie oraz o 1200% więcej udostępnień niż standardowe posty z grafiką i opisem.

Mało tego. Live wideo!

Oprócz tradycyjnego wideo w mediach społecznościowych "panuje" live video. Na Facebooku jest ono oglądane trzykrotnie dłużej niż normalne wideo i aż

82% internatów preferuje je od standardowych postów zamieszczanych na profilach firmowych.

Zatem jeśli tylko dzieje się coś wartościowego i godnego uwagi (firma uczestniczy w targach, konferencji branżowej, działa charytatywnie albo po prostu coś zabawnego dzieje się w biurze), warto podzielić się tym w relacji live.

"Ulotne chwile łapać jak fotkę"

Publikowanie zdjęcia lub krótkiego wideo, obecnego w sieci przez 24h, stało się w mijającym roku bardzo popularne. Do tego stopnia, że za prekursorskim Snapchatem podążył Facebook i Instagram. Facebook uruchomił końcem marca w swojej aplikacji mobilnej funkcję "relacji" (na Instagramie obecną pod pseudonimem "stories"). Czy ten trend utrzyma się w 2018 roku? Wśród generacji Z - z pewnością. Więc jeśli Twoje produkty czy usługi są skierowane do tej grupy młodego pokolenia, czas wyjść mu naprzeciw i zacząć wysyłać snapy.

Komunikacja dla mobile

Planując komunikację w Internecie, trzeba dostosować ją do użytkowników mobilnych.

Już rok temu pierwszy raz w historii mobile prześcignęło desktop - więcej osób serfując po sieci, korzystało właśnie z telefonów.

Wśród użytkowników Internetu w Polsce 59,02% to użytkownicy mobile, a 39,57% desktop. W nadchodzącym roku tendencja ta będzie z pewnością rosła, dlatego treści reklamowe w social mediach, na stronach Internetowych oraz wszelkich innych platformach powinny być dostosowane przede wszystkim do urządzeń mobilnych.

Wartościowy kontent

Wartościowe treści to czynnik, który może zachęcić klienta do skorzystania z naszych usług. Zarówno w social mediach, na stronie www, w reklamach, czy nawet w filmach - po prostu trzeba przygotować dobre jakościowo teksty, skierowane bezpośrednio do grupy docelowej. Tworząc je, warto pomyśleć, co nasz potencjalny klient chce przeczytać, na co zwróci uwagę, co go zachęci do kontaktu i zakupu. Wysyłanie odbiorcom ogólnych, sprzedażowych komunikatów przeszło już do lamusa i nie przynosi żadnych efektów. Treści muszą być spersonalizowane, autentyczne i interesujące. Trzeba postawić na jakość a nie ilość - długich postów czy rozbudowanych opisów na stronach www dzisiejszy użytkownik niestety nie będzie chciał czytać.

Boty też ludzie (?)

Jak już jesteśmy przy ludziach, to warto też wspomnieć o botach i chatbotach. Jest ich coraz więcej i częściej goszczą w przysłowiowych internetach. Boty odpowiadają na wiadomości i komentarze. Na podstawie ustalonych wcześniej schematów odpowiedzi, prowadzą automatyczną całodobową komunikację z użytkownikiem, budują relacje z potencjalnymi klientami, co powoduje, że odbiorcy czują się traktowani przez daną markę w sposób indywidualny i spersonalizowany. Botów będziemy spotykać coraz więcej, ponieważ stają się one coraz lepiej dostosowane do biznesowych potrzeb firm.

Dobra firmowa strona www

Nie sztuka zaprojektować nową stronę, cały wic polega na tym, żeby zrobić to w sposób zgodny z aktualnymi i nadchodzącymi trendami, czyli z tym, co będzie do naszej strony klientów przyciągało.

Nie można zapomnieć o UX (user experience) - czyli modelem projektowania, którego celem jest pozytywne doświadczenie użytkownika ze stroną www.

Dzięki temu witrynę projektuje się w sposób funkcjonalny oraz łatwy i intuicyjny dla odbiorcy. Wartościowa strona Internetowa zarówno pod względem struktury, designu jak i treści będzie miała również lepsze wyniki wyszukiwania w wyszukiwarkach. Współczesne strony opierają się na zasadzie "mniej znaczy więcej" i nie przewidujemy, aby miało się to zmienić w najbliższym czasie. Zachowanie minimalizmu w projektowaniu strony pozwala stworzyć nowoczesną, przejrzystą i czytelną witrynę.

Marysia

Źródła:
http://gs.statcounter.com/press/mobile-and-tablet-internet-usage-exceeds-desktop-for-first-time-worldwide
https://iab.org.pl/badania-i-publikacje/iabpwc-adex-2017-q1-reklama-cyfrowa-dwoch-predkosci/
https://www.cisco.com/c/en/us/solutions/collateral/service-provider/visual-networking-index-vni/complete-white-paper-c11-481360.html
https://blog.bufferapp.com/social-media-2016

Chcesz być na bieżąco z trendami marketingowymi?

Zostaw nam swój e-mail. Gwarantujemy, że będziemy się odzywać tylko raz w miesiącu :)

arrow left arrow right
wyślij