7 kroków do stworzenia strategii content marketingowej

 

Czy szukaliście kiedyś informacji na temat tego, jak stworzyć spójną strategię content marketingową? Niestety, wiadomości jak na lekarstwo. Co prawda znajdziemy ogólne stwierdzenia typu "strategia jest niezbędna w Twoich działaniach content marketingowych", ale bez żadnych konkretnych wskazówek. Proponujemy zatem serię wpisów, które podpowiedzą, jak w siedmiu krokach zaplanować odpowiednie działania i skutecznie je wdrożyć. Dzisiaj zaprezentujemy najważniejsze elementy strategii.

 

Zacznij od podstaw i płyń po sukces

Nim przystąpimy do budowania spójnej i skutecznej strategii, musimy sobie uświadomić, czym właściwie jest content marketing. Niby banał, ale każdy poda inną definicję. Najprościej mówiąc content marketing to marketing treści przydatnych dla użytkowników naszych towarów i usług. Treści mogą przybierać różną formę, na przykład postu, wpisu blogowego, webinaru czy galerii zdjęć. Najważniejsze jednak, by przekaz oddziaływał na wyobraźnię klienta i zachęcał do skorzystania z oferty, budował bliską relację między produktem a użytkownikiem i finalnie pozwalał na odniesienie sukcesu finansowego. Tak naprawdę nie ma znaczenia, czym zajmuje się nasza firma, ważniejsze jest to, co zrobimy, by użytkownicy przestrzeni internetowej dowiedzieli się o nas i korzystali z tego, co im oferujemy. To właśnie doprecyzowuje strategia content marketingowa. Bez niej będziemy dryfować jak okręt bez kapitana, mapy i busoli po rozległym morzu bez szans na trafienie do wymarzonego portu o nazwie "Sukces". A zatem wszyscy na pokład - płyniemy do konkretnego celu!

Krok po kroku do sukcesu

Jeśli wiemy, co wpływa na działanie naszej firmy, to wiemy również, co powinniśmy uwzględnić w naszym planie działań w zakresie content marketingu. Opracowanie strategii marketingu treści jest bardzo proste, ale pod warunkiem, że wiemy, jak poszczególne elementy wpływają na siebie. Rzućmy okiem na poniższy diagram. Wynika z niego, że mamy siedem elementów, których nie może zabraknąć w dobrze opracowanej strategii.

Pierwszym czynnikiem, który determinuje działania firmy i powinien znaleźć się bezwględnie w naszej strategii, jest cel. Jeśli nie wiemy, dokąd płyniemy, nie możemy się odpowiednio przygotować do tej podróży. Cel musi być konkretny i powinien wyraźnie nakreślać, co chcemy osiągnąć lub czego potrzebujemy.

Z celu wynika misja. Przy czym nie chodzi tu o konkretne działania, ale o przyświecające nam idee, naszą filozofię. Na przykład: jeśli wyruszamy w podróż, to na pytanie "dlaczego to robisz", odpowiadamy: "bo chcę zobaczyć kawałek świata, poznać inną kulturę”. Misja odnosi się do naszego kodeksu moralnego, do wartości, które wyznajemy. Czym więc różni się cel od misji? Przede wszystkim cel przybiera konkretny kształt ("Jadę do Japonii"), a misja jest raczej wizją, wyraża dążenie do wyższych, bardziej ogólnych ideałów ("Chcę propagować ideę ekologii").

Zarówno cel naszej działalności, jak i przyświecająca nam misja, muszą znaleźć zwolenników wśród naszych klientów, dlatego też kolejnym krokiem w opracowywaniu strategii jest określenie grupy docelowej, czyli osób, które będą utożsamiać się z naszą firmą. Można ich poznać na podstawie informacji pochodzących z analiz lub na podstawie treści publikowanych w social mediach przez użytkowników. Jak się okaże, klienci sami podpowiedzą nam, czego oczekują po naszych produktach i usługach oraz jakie treści trafią do ich gustów.

Na podstawie informacji pochodzących od klientów trzeba dokonać wyboru kanałów dystrybucji treści - czy będzie to blog, Facebook czy Instagram, a może wybierzemy kilka kanałów i będziemy w nich publikować równolegle. Kanał dystrybucji to przestrzeń, która łączy firmę z użytkownikami i odbiorcami treści. Będzie to nasz sposób na bezpośrednie dotarcie do klienta, wiec wybór powinien być starannie przemyślany.

Każdemu kanałowi przyporządkowane są różne rodzaje treści i komunikatów. Treści powinny odpowiadać potrzebom klientów i przez to oddziaływać na nich. Jeśli zdecydujemy się na Instagram - musimy publikować zdjęcia, jeśli wybierzemy blog, wówczas powinniśmy postarać się o odpowiedni wpisy.

Treści tylko wtedy będą użyteczne, gdy dotrą do odbiorcy w odpowiednim momencie, czyli wtedy, gdy będzie tego potrzebował. Co to oznacza w praktyce? Jeśli nasza firma kosmetyczna wypuszcza zestaw do pielęgnacji brwi, to jak najszybciej powinniśmy stworzyć treści, które podpowiedzą, jak używać zestawu. Dlatego tak istotny jest harmonogram publikacji treści. Jeśli zaplanujemy, kiedy na naszych stronach pojawią się użyteczne treści, wówczas nie będzie problemu z ich opracowaniem i dostarczeniem na czas.

Na sam koniec określamy budżet - jego wielkość uzależniona jest od rodzaju podjętych działań. Myli się ten, kto sądzi, że budżet powinien znaleźć się na szczycie tej listy, ponieważ dobrze zaplanowana i mądrze przeprowadzona kampania w zakresie content marketingu pozwala optymalizować koszty.

Opracowanie strategi marketingu treści jest zajęciem czasochłonnym, ale pozwala dobrze przygotować się na wejście w interakcję z odbiorcami naszych treści. Im lepiej poznamy klientów i im staranniej dobierzemy kanał komunikacji czy zaplanujemy harmonogram publikacji treści, tym większą szansę mamy na stworzenie pozytywnych relacji z odbiorcami naszych komunikatów.

Na czym się skupiamy?

W teorii ekonomii i marketingu istnieje bardzo wiele klasyfikacji strategii. Niektóre skupiają się na rozległych działań w obrębie całego przedsiębiorstwa, a inne na ważnych elementach jego funkcjonowania, takich jak produkcja, cena czy promocja. Strategia marketingu treści bez wątpienia bazuje na produkcie/usłudze, więc należy do strategii szczegółowych. Każdy element strategii podporządkowany jest promocji tego, co firma wytwarza. Na tym etapie nie interesuje nas więc analiza sytuacji zewnętrznej i wewnętrznej przedsiębiorstwa, analiza słabych, mocnych stron czy szans i zagrożeń. To wszystko powinno znaleźć się w ogólnej strategii marketingowej rozciągniętej na dużo dłuższy czas i odnoszącej się do działania całego przedsiębiorstwa. strategii marketingowej rozciągniętej na dużo dłuższy czas i odnoszącej się do działania całego przedsiębiorstwa. Strategia content marketingu powinna koncentrować się na niewielkim okresie (od trzech do sześciu miesięcy) i jednocześnie winna być spójna ze strategią marketingową całego przedsiębiorstwa.

Mamy nadzieję, że cykl naszych artykułów pomoże opracować spójną strategię marketingu treści i podpowie, jak skutecznie ją wdrażać. A zatem usiądźcie wygodnie i przygotujcie się na dobre treści.

 

Chcesz być na bieżąco z trendami marketingowymi?

Zostaw nam swój e-mail. Gwarantujemy, że będziemy się odzywać tylko raz w miesiącu :)

arrow left arrow right
wyślij